Moje stavba kola Qayron One.Dr Q 1X

Stavba gravel kola Qayron One.Dr

Když jsem měl možnost postavit si gravel kolo přesně podle svých představ, neváhal jsem ani minutu. Jak dopadla stavba kola Qayron One.Dr Q 1X, jemuž jsem dal jméno Malleus Maleficarum – tedy kladivo na čarodějnice?

gravel kolo Qayron

Výběr modelu

Rozhodování bylo od začátku snadné – chtěl jsem jednoplacku, takže volba modelu Q a verze 1X byla jasná. Co se týče barvy, volba padla téměř okamžitě na variantu s názvem Mustard. Tato hořčicová barva je zvláštní tím, že na slunci doslova září s nádechem limetkové. Tato barevná kombinace je standardně nabízena na základním modelu, ale díky možnosti customizace jsem měl možnost si ji vybrat.

Gravel kolo Qayron One.Dr 1X

Pohon a jeho tuning

Takže máme vybraný model i barvu. Následoval výběr komponentů, které byly zvoleny tak, aby přesně splňovaly mé požadavky. Sériová 11rychlostní sada GRX byla doplněna větším převodníkem Garbaruk s 42 zuby a vodítkem s kladkami od stejné značky. Už na začátku jsem měl jasno, že některé komponenty chci sladit do fialové barvy. Fialové vodítko jsem doplnil stříbrnými kladkami, což vytvořilo zajímavý kontrast. Převodník byl sice jen v černé barvě, ale to nakonec vůbec nevadilo. Naopak to vypadá skvěle.

Gravel kolo Qayron One.Dr Q 1X

Ruce jako v bavlnce

Největší otázkou bylo, jak zajistit pohodlí pro ruce. Měl jsem na výběr dvě možnosti. První, dražší a těžší, byla odpružená gravel vidlice. Tu jsem prozatím zamítl a rozhodl se pro odpružený představec Redshift ShockStop. Tento představec nabízí až 20 mm zdvihu, což je o 10 až 20 mm méně než odpružená vidlice (v závislosti na značce), ale zároveň je o kilo lehčí. Uvnitř představce jsou vyměnitelné elastomery, které se přizpůsobují váze jezdce. Tento systém jsem už znal a věděl jsem, že funguje výborně, ale přesto jsem se těšil na zkušenost z terénu. Musím přiznat, že je potřeba si trochu zvyknout na jeho chod, ale to trvá jen chvíli. Nejsou tam žádné nežádoucí pohyby a při spodním úchopu se představec ani nehne. Při držení za páky krásně absorbuje nerovnosti. Je to opravdu skvělý doplněk.

Pláště, co svět neviděl

Další věc, kterou jsem musel vyřešit, byly pláště. Původně jsem plánoval vyměnit 40mm pláště za něco širšího, konkrétně 43-45mm. Nakonec jsem ale objevil pláště WTB Venture 50mm s béžovými boky. Měl jsem trochu obavy z většího valivého odporu a toho, že by kolo připomínalo spíš horské kolo s beranama. Nakonec to ale vůbec nebyl problém. Na asfaltu jsou pláště rychlé a v terénu drží skvěle. Samozřejmostí je bezdušová úprava.

Pláště WTB Venture

Co dalšího jsem (ne)vyměnil?

Většina ostatních komponentů zůstala téměř sériová. Kola jsou Mavic Allroad, teleskopická sedlovka Crankbrothers, o které se zmíním níže. Řídítka jsem nechal beze změn, ale vyměnil jsem sedlo. Původní Fizik jsem nahradil modelem WTB Volt, který mám vyzkoušený i na dlouhých 300km jízdách a vím, že mi perfektně sedí. Omotávku jsem zvolil Ciclovation Grind Touch v hnědé barvě, která skvěle ladí s béžovými boky plášťů.

Co ta teleskopka?

Co se týče teleskopické sedlovky, původně jsem jí neplánoval. Nakonec jsem ji však namontoval s páčkou Wolf Tooth Light Action, která je umístěna u představce, což usnadňuje její rychlou výměnu bez nutnosti narušit omotávku. Pokud bych někdy potřeboval pevnou a lehčí sedlovku, nebude to žádný problém.
Edit: No, nakonec nebyl problém jí vyměnit za pevnou… 🙂

Šperky z ameriky

Doplňky jsou převážně od americké značky Wolf Tooth. Patří mezi ně ocelový košík Morse, rozšiřující ližina B-Rad, fialová objímka sedlovky (ještě není na fotce) a fialové hliníkové šrouby.

Gramy / negramy

Toto kolo jsem stavěl s důrazem na funkčnost a pohodlí pro delší vyjížďky. Hmotnost mě až tak nezajímala. Pro ty, co to ale zajímá, váha kola je zhruba 11,6 kg včetně pedálů. Na první pohled se to může zdát hodně, ale kdybych chtěl šetřit váhu, sundal bych teleskopku, pořídil zmíněná kola SL a nasadil užší pláště. Tím bych ušetřil zhruba 1 kg. I pedály a kliky nejsou nejlehčí, takže i tady by byla možná úspora. Jenže mým cílem bylo hlavně pohodlné a funkční kolo, a ne co nejnižší váha.

Závěr

Jízda na tomto kole je skvělá. Je tuhé, pevné a v terénu pohodlné, zatímco na asfaltu sviští jedna radost. Teď už jen zbývá vyrazit na nějaké delší výlety a zjistit, zda se mé domněnky při stavbě potvrdí.


Odkazy

Jak jsem jel Gravel Blinduro 2023

Oficiální stránky výrobce

0
0